birdwatcher.cz

David Sibley: Učte se kreslením

(překlad z knihy Good Birders Don’t Wear White: 50 Tips From North America’s Top Birders)

Kreslení ptáků pro mě vždy bylo součástí jejich pozorování. Kreslení představuje způsob mentálního „odchytu“ ptáků a dává nám reálnou možnost vzájemné interakce. Zaměřit ptáka hledáčkem fotoaparátu a vyfotit ho, může být sice snazší a v některých případech i jednodušší, ale k pořízení kresby je nutné zpomalit a pokusit se o jakýsi vizuální dialog mezi vámi a opeřencem. „Hlava je zakulacená … takhle nějak? Možná spíš takto. Ano, ale zobák je potom trošku jiný. Jo, mám to, hlava je držena trochu výše.“

Vždy sebou nosím blok a mohu si tak cokoli načrtnout nebo poznamenat – většího formátu, pokud je to možné, nebo jen kapesní bloček – a hledám věci, které za zaznamenání stojí: tvar zobáku, postoj zpívajícího ptáka, kresbu ocasu. Podle mého je kreslení tou nejlepší věcí, díky níž se každý birder může o ptácích dozvědět více.

Svoji první křivku bělokřídlou jsem viděl, když mi bylo dvanáct. Určil jsem ji a mohl jsem si ji přidat do svého lifelistu jednoduše proto, že jsem si všiml bílých proužků v křídle a překříženého zobáku. Chtěl jsem si ji ale odnést načrtnutou v podobě jakéhosi suvenýru. To znamenalo, že jsem se musel zaměřit na tvar hlavy, přesný tvar a umístění bílé kresby v křídle, zbarvení spodních ocasních krovek a na spoustu dalších věcí. Hotová kresba nebyla zvláště povedená nebo sama o sobě objevná, ale moje mysl se mi zaplnila barvami, tvary a pohyby křivky bělokřídlé.

Samotný proces kreslení započal celkovým pozorováním ptáka a poté směřoval ke zjednodušení viděného a hledání základních linií, které by ho zachytily na papíře. Kreslení ptáků (nebo stromů, domů, čehokoliv) je skvělým způsobem, jak postřehnout základní vlastnosti odlišující jednu věc od jiné, stejně jako vlastnosti, které mají společné.

Až se příště dostanete k nějakému ochotnému opeřenci, zkuste si pár náčrtů. Věnujte mu několik minut své plné pozornosti. Budete překvapeni, co vše zjistíte. Vtisknete si do paměti tvar jeho hlavy, způsob, jakým poskakuje nebo hledá potravu. Zkuste si to jednou týdně a zjistíte, že se na ptáky díváte jiným způsobem. Podíváte se na kosa a stehlíka a uvědomíte si, že tvar a držení jejich hlavy jsou zcela odlišné.

Ty kresby můžete zastrčit někam do šuplíku nebo zahodit. Nejsou tak důležité jako samotný proces, kterým vznikly. Jejich význam tkví v poznání a porozumění, které přináší samo kreslení.


DAVID SIBLEY je autorem a ilustrátorem řady vysoce uznávaných knih o ptácích a jejich pozorování. Je držitelem ocenění Roger Tory Peterson Award, které uděluje American Birding Association za celoživotní přínos. Sible žije se svojí ženou a dvěma syny v Concordu v Massachusetts.

David Sibley. Foto: Bob O´Connor for The Wall Street Journal (http://www.wsj.com/)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *